De historische Leuvense binnenstad wordt gekenmerkt door smalle straten met veel passage. De talrijke winkels, eetgelegenheden, kantoren en zaken in het centrum moeten niet alleen goed bereikbaar blijven, maar ook vlot hun dagelijkse activiteiten kunnen uitvoeren, zoals verplaatsingen voor werk, laden en lossen. Vaak gebeurt dit nog met de auto, zelfs voor kleine ladingen over korte afstanden. Tussen de ritten door staan voertuigen vaak stil en nemen kostbare ruimte in.
Stad Leuven wil met het Leuvens Klimaatcontract het aanbod van deelfietsen en -wagens sterk uitbreiden om zowel burgers als ondernemers te verleiden over te stappen op gedeelde vervoersmiddelen. Onbekend maakt onbemind, dus biedt de stad ondernemers nu de kans om gratis een cargodeelfiets – een model met een extra grote laadbak - te testen, bijvoorbeeld voor leveringen of klantbezoeken. Dit proefproject onderzoekt of er interesse is in cargodeelfietsen voor ondernemers, organisaties, zorgverleners en scholen, en op welke plekken in Leuven ze het beste kunnen staan.
Marie van ijssalon Pinguino: ‘Volgens mij hebben we de bakfiets veel vaker gebruikt dan de bedoeling was’
Marie De Merlier, die samen met haar partner Junior het ijssalon Pinguino in de Kortestraat runt, greep de kans met beide handen. “Een eigen zaak betekent constant onderweg zijn: pakjes bezorgen, boodschappen doen, klanten in het centrum beleveren, glas wegbrengen, of snel even naar de opslag rijden met een lading chocolade. Met een gewone fiets is dat een hele opgave. Zo’n grote cargoruimte maakt echt een verschil. Vooral voor zwaardere dingen: als de reparateur met zijn busje de Grote Markt niet op mag, brengen wij de slagroommachine gewoon tot bij hem in de laadbak,” vertelt Marie met een glimlach. “Dat we via stad Leuven gratis een deelbakfiets mochten testen, kwam voor ons dan ook als geroepen.”
Hoe werkt het?
“Voordien gebruikten we af en toe al de gewone, betalende Cargoroo-deelbakfietsen die verspreid staan over de stad. Dat werkt heel simpel: je maakt online een account aan, ontgrendelt de fiets via de app op je telefoon, en na de rit krijg je een overzicht van je gebruik en de kosten. De cargobakfiets die we gratis mogen gebruiken via het project van de stad werkt op dezelfde manier, maar dan zonder de kosten. In het begin was ik bang dat de fiets niet beschikbaar zou zijn als ik hem nodig had, of dat de gereserveerde parkeerplaats ingenomen zou zijn, maar dat gebeurde vrijwel nooit.
“We combineren de bakfiets ook met een Cambio-abonnement. Zo hebben we altijd een vervoersmiddel dat past bij wat we nodig hebben. Dat kost natuurlijk wel geld, maar als je geen auto hoeft te kopen, geen benzine betaalt, geen onderhoud hebt en niet instaat voor verzekeringen of keuringen, dan blijft dat de enige kost. Het is gewoon heel handig en geeft je veel extra flexibiliteit.
“Na een poosje hebben we toch een eigen bakfiets aangeschaft,” vervolgt Marie, “omdat we de cargobakfiets van de stad zo vaak gebruikten. Ik dacht op een gegeven moment dat we de limiet van de gratis testsessies wel bereikt zouden hebben, want we gebruikten hem bijna elke dag,” lacht Marie. “Nu we onze eigen bakfiets hebben, rijdt Junior me elke avond na het werk in de bak naar huis. Met een ijsje in de hand, natuurlijk.”
6 ondernemers testten de gratis bakfiets al uit
Sinds maart hebben al een zestal Leuvense ondernemers en organisaties de cargodeelbakfiets getest. Elke drie maanden verhuist de gratis testfiets naar een nieuwe locatie. Vooraf en na afloop worden de deelnemers bevraagd over hun ervaringen, zodat de stad het aanbod kan optimaliseren. Zo onderzoekt Leuven of een cargodeelfiets met een grote laadruimte perspectief biedt voor duurzamer zakelijk transport in de stad, onder andere door na te gaan voor welk type verplaatsingen de bakfiets het meest wordt gebruikt, of hij een geschikt alternatief is voor de auto, en of hij nieuwe kansen biedt voor lokale bedrijven en organisaties. Als het project een meerwaarde biedt wil de stad met deze inzichten op termijn een slim aanbod samenstellen in samenwerking met aanbieders van deelbakfietsen en andere deelvoertuigen. Daarbij worden onder andere het aantal deelbakfietsen, de technische vereisten en de beste locaties voor de standplaatsen vastgelegd.
Waar staat de deelfiets?
Als ondernemer, organisatie of zelfstandige kan je de deelbakfiets via stad Leuven nog gratis testen tot en met eind november 2024.
- Tot en met 30 september 2024 vind je hem terug in de Vanden Tymplestraat 4
- Van 1 oktober tot en met 30 november 2024 staat de deelbakfiets in de Naamsestraat 7
Meer info via de website van stad Leuven.